17 October 2012

Mengenal Mesin Jahit Anda II

Assalamu^alaykum!

Selamat hari Rabu! Wah panjang kita cerita pasal mesin hasil masuk kelas Cikgu Jay kemarin.

Hari ni, kita revise sikit lagi apa dia dah ajar hakak dan Ai masa gi kelas pertama.

Kat mesin jahit, kalau lihat mesti ada tempat letak bobbin (yg kita boh benang bawah). Ada sesetengah mesin jahit dok sini tempatnya:

 Jenis ni hakak ngeri sikit lol!

Yang jenis drop-in ni senang dibawak masuk majlis. Hakak suka yang ni. 

Bobbin jugak ada lain-lain jenis dan saiz. Ada jenis metal dan ada jenis plastik. Ketinggian bobbin pun lain-lain. Jadi, tak leh main taram je kalau nak beli. Kena tau lah saiz (tgk kat manual mesin jahit) baru boleh beli. Tip yang cikgu bagi, kalau kita beli mesin jahit dan bobbin yang datang dlm bobbin case tu jenis metal, maka pas-pas ni kalau nak tambah bobbin, beli lah jugak yang metal. Kalau datang dgn yg plastik punya, maka beli lah bobbin tambahan yang plastik jugak. Hikmah disebalik kejadian hakak tak pulak tanya dia hari tu.


Metal bobbins


Plastic bobbins pun ada 'ketinggian' yang berbeza tau. So, kalau nak beli stock banyak2, kena check dulu dr saiz asal bobbin yg datang free bila kita beli/ dapat mesin jahit kita. Macam mesin hakak, si Kuntum punya bobbin pendek sikit dr si Puyu punya. Si Hero pulak datang dengan metal bobbins. So kena pandai2 lah tambah koleksi saiz yang berbagai. 

Sambung kisah mesin jahit. Dulu masa belum belajar, hakak memang ingat hand wheel tu kita boleh pusing ikut suka. Ke depan boleh ke belakang boleh. Rupanya kalau nak guna hand wheel tu, kena pusing ke arah kita (ala2 lawan jam la) je! Jap jap mana rupa hand wheel..

Ni dia hand wheel

Orang yang langsung tak tau anatomi mesin jahit (macam hakak dulu) memang tak pernah fikir benda-benda ni. Kita guna hand wheel ni bila contohnya kita nak jahit macam ni : 


bila sampai kat bucu dan kita nak jahit sikit je lagi tapi tak nak terbabas sebelum proceed jahitan lurus seterusnya. Masa ni lah kita guna hand wheel utk 2-3 stitch terakhir sebelum kita pusing kedudukan kain. Apa-apa hal, kena ingat, PUSING HAND WHEEL TOWARDS YOU dan bukan ke arah sana!  

Rupanya tak lah susah pun nak belajar menjahit. Yang hakak dok seram tak pasal-pasal apa kes. Bila dah rasa 'kenal' sikit mesin jahit, rasa makin seronok. Yang penting bila kita berhubung dgn mesin jahit ni, jangan dok campak merata MANUALnya. Nasib lah zaman internet ni, kalau hilang, buleh je nak download manual mesin jahit ni tapi syaratnya kena lah tahu apa model mesin kita tu. Ada sesetengah website boleh download free tapi ada yang cas lah, bergantung kepada jenis mesin kita.

Ada sikit lagi dia ajar masa first lesson ni. Oh! Dia sempat bagitau barang-barang keperluan asas bila belajar menjahit. Next entry lah. 

Sebelum lupa, jom kita sama-sama berdoa kita sentiasa tegar hati dalam menunaikan segala kewajipan kita kepada Ar-Rahman. 

(kredit semua gambar-gambar: Mr G)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...